بعد از گزارش سوم احمد شهید و اشاره به تداوم نقض حقوق اقلیتهای دینی در ایران، جمهوری اسلامی ایران از دو جناح رسانه ای و قانونی فشار بر پیروان آیین بهایی را گسترش داد

لوا متحده: طی دو سه هفته اخیر، پس از گزارش سوم احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر مربوط به مسائل ایران و اشاره به تداوم نقض حقوق اقلیتهای دینی در ایران، جمهوری اسلامی ایران از دو جناح رسانه ای و قانونی فشار بر پیروان آیین بهایی را گسترش داد.
چاپ مطالب دنباله دار تحت عنوان «نقش بهاییت در پیدایش و استمرار رژیم پهلوی» در روزنامه کیهان و پخش برنامه ای از تلویزیون تحت عنوان «ساکنین سرزمین کسوف» که در آن تعدادی که خود را گمراه شدگان بهایی معرفی می کنند به افشاگری (اعتراف) علیه بهاییان می پردازند (برنامه مزبور یکی از معدود برنامه های پخش شده از تلویزیون ایران بود که از شبکه های گوناگون و در ساعتهای مختلف تکرارشد چه که معمول تلویزیون ایران اینگونه است که هر شبکه فقط حق پخش برنامه های تهیه شده همان شبکه را دارد). اینها فقط دو نمونه از اقدامات رسانه ای رژیم حاکم طی هفته های اخیر بر علیه بهاییان بود اما فشارهای رژیم بر شهروندان بهایی به بخش رسانه ای منتهی نمی شود بلکه طی هفته های اخیر شاهد بازداشت گسترده شهروندان بهایی در شهرهای گرگان، مشهد، سمنان، اسلامشهر و ساری هستیم.
در مشهد یک شهروند بهایی به نام «دری امری» هنگامی که جهت دریافت نتیجه رای دادگاه تجدیدنظر به دادگاه انقلاب مشهد مراجعه می کند به بهانه اینکه رای دادگاه تجدید نظر اعلام شده وی را بازداشت و به زندان وکیل آباد مشهد جهت گذراندن دوران محکومیت اعزام می کنند. نامبرده طبق حکم دادگاه بدوی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده که حکم مزبور در دادگاه تجدید نظر به ۶ ماه تقلیل پیدا کرد.
مشابه نمونه فوق احضار دو برادر بهایی ساکن اسلامشهر تهران به نامهای رامین و فرزین شهریاری به دادسرای انقلاب اسلامشهر می باشد که پس از معرفی خود، بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل می شوند.
همچنین باید به دستگیری دو شهروند بهایی اهل سمنان به نامهای «شهره اعظمی» و «عرفان احسانی» اشاره کرد که پس از احضار، جهت گذراندن دوران محکومیت به زندان سمنان منتقل شدند. باید متذکر شد عرفان احسانی در حالی به زندان سمنان منتقل گردید که همسر وی (ترانه ترابی) به همراه طفل شیرخوارش بیش از یک ماه است در حال گذراندن محکومیت ۲۰ ماهه در زندان سمنان می باشند.
محاکمه ۱۱ شهروند بهایی در مشهد به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور همچنین بازداشت «شیرین فروغیان» در روز سه شنبه ۹ آبان ماه در منزل شخصی نمونه های دیگری از برخورد حاکمیت طی روزهای اخیر با بهاییان می باشد، اما بازداشت گسترده و برنامه ریزی شده ۱٨ شهروند بهایی و تعدادی شهروند غیربهایی در گرگان نقطه عطف این برخوردها محسوب می شود گزارش ذیل بیان این واقعه است که با استناد به گفته های افراد محلی تهیه شده است:

بازداشت شهروندان بهایی در گرگان
در روز چهار شنبه ۲۶ مهر ماه ۱٣۹۱ در یک اقدام هماهنگ و از پیش برنامه ریزی شده حوالی ساعت ۷ صبح ماموران اداره اطلاعات گرگان در گروههای سه نفره به منازل بیش از ۲۰ شهروند بهایی در گرگان و مینودشت مراجعه کرده که پس از بازرسی کامل منازل، ۱۷ شهروند بهایی را بازداشت می کنند که از این تعداد تاکنون ۶ نفر به قید وثیقه آزاد شده اند و از بقیه اطلاع چندانی دردست نیست. ماموران در اکثر موارد برای ورود به منازل، خود را مامور پست معرفی کرده یا با زدن زنگ آپارتمان همسایه از این طریق وارد ساختمان شده اند فقط در دو مورد برای دخول به منازل «میترا موهبتی» و «شیوا روحانی» از بالای درب آپارتمان به داخل منزل پریده اند، همچنین درب منزل «مارال روشنی» را هم پس از اطلاع از عدم حضور وی در منزل شکسته و وارد شده اند و پدر وی را که تنها در منزل بوده مورد ضرب و شتم قرار داده و با اسلحه تهدید کرده اند که محل دخترش را بروز دهد. همچنین در این روز چهار فرد غیربهایی (دو زن و دو مرد) هم در منازلشان بازداشت شده اند که یک نفر از ایشان در همان روز با پذیرش تعهدی مبنی بر عدم ارتباط با بهاییان، آزاد و دو فرد دیگر هم پس از یک هفته به قید وثیقه آزاد می گردند فقط یکی از این چهار نفر به نام «بهنام کیانی» همچنان دربازداشت می باشد که احتمالا عدم قبول نامبرده جهت امضای تعهد مزبور موجب طولانی شدن بازداشت وی شده است.
طی روزهای بعد طی ملاقاتی که خانواده بعضی از بازداشت شدگان با دادستان گرگان به نام پوریانی داشته اند نامبرده اظهار داشته که حدود دو سال است که از طریقی بهاییان را زیر نظر داشته و جرم بازداشت شدگان را هم تبلیغ علیه نظام، ارتباط با اسرائیل و تشکیل کلاس! عنوان می کند.
بازداشتها ادامه پیدا می کند – «تینا موهبتی» (۱۹ ساله) در نیمه شب ۱ آبان ماه در ترمینال مسافربری گرگان هنگامیکه عازم تهران بوده توسط مأموران امنیتی بازداشت می شود نامبرده فرزند شیوا روحانی یکی از بازداشت شدگان ۲۶ مهر ماه می باشد.
در روز سه شنبه ۲ آبان ماه دو شهروند غیربهایی دیگر با نامهای مخفف «س» و «ح» دستگیر می شوند این دو تن پس از یک شبانه روز با امضای تعهدی مبنی بر قطع ارتباط با بهاییان آزاد می شوند (آنطور که از قراین پیداست فرد «ح» در طی بازجویی بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است).
در روز چهار شنبه ٣ آبان ماه یک شهروند غیربهایی دیگر به نام «میم» به اداره اطلاعات احضار تلفنی می شود وی پس از معرفی و دو روز بازجویی آزاد می شود نامبرده در طی بازجویی بشدت مورد ضرب وشتم قرار می گیرد تا برگه ای را که در آن اعتراف شده «جلسات بهاییان اقدام علیه امنیت ملی است» را امضا کند نکته جالب توجه در مورد فرد مزبور اینستکه در طی بازجویی فردی که خود را قاضی پرونده معرفی می کند حضور داشته و وی را در همان محل بطور شفاهی تفهیم اتهام کرده است.
پرسشی که اینجا مطرح می شود اینستکه چه عاملی باعث بازداشت ناگهانی و گسترده شهروندان بهایی – و غیربهایی – در گرگان شده است؟ چرا که طی سالهای اخیر، گرگان از جمله شهرهایی در ایران بوده که کمتر خبرهایی از برخورد قوه قضائیه یا اداره اطلاعات با پیروان دین بهایی از آن شنیده شده است و اداره اطلاعات بیشتر راه مسامحه را با اقلیتهای مذهبی پیش گرفته تا برخوردهای شدید مانند شهرهای دیگر کشور، هر چند به احتمال قریب به یقین دستور کلی برای تحت فشار و کنترل قرار دادن بهاییان در همه شهرهای ایران به ادارات اطلاعات ابلاغ شده ولی شهروندان بهایی گرگان عامل دیگری را در این برخورد جدید اداره اطلاعات گرگان موثر می دانند که در دنباله با تحقیق میدانی صورت گرفته این نظریه بررسی می گردد.
بهاییان گرگان براین باورند که در بازداشتهای اخیر ردپای فردی به نام «محمد – ح» که دارای گرایشی نزدیک به انجمن حجتیه می باشد و طی چند ساله اخیر در گرگان فعالیت مضاعفی علیه بهاییان انجام داده، دیده می شود. فرد مزبور یکی از تواشیح خوانهای معروف گرگان و از جمله کسانی است که در مسابقات مختلف قرآنی در کشور دارای مقام شده است وی در اواخر دهه ٨۰ به خدمت سپاه پاسداران درمیاید که از طرف همین نهاد در مسابقات مختلف قرآن در کشور شرکت می کند (مشخص نیست آیا این ارتباط هنوز هم وجود دارد یا در اوایل دهه ۹۰ خاتمه یافته است؟). «محمد – ح» در طی سالهای ٨۶ -٨۷ به منازل شهروندان بهایی مراجعه می کرده و به روش انجمن حجتیه در سالهای پیش از انقلاب از طریق علاقه مند نشان دادن خود به بهاییت به جلسات بهاییان راه یافته و سعی می کرد درحضور مسلمانان متمایل به آیین بهایی با مجادله و مغالطه با بهاییان و دروغزنی هایی نظیر ترویج روابط نامشروع در بین بهاییان موجب تشویش افکار و روگردانی غیربهاییان از بهاییت شود. وی بعدها که با سپاه ارتباطی پیدا می کند و قدرتی بدست میاورد با شناخت قبلی که از غیربهاییان مجالس فوق داشت شروع به تهدید ایشان کرده تا مجبور به ترک مراوده با بهاییان گردند (باید توجه داشت ترک مراوده با بهاییان دقیقا همان تعهدی است که در دستگیریهای اخیر شهروندان غیربهایی گرگان از ایشان اخذ شده است).
در طی سالهای ۹۰-٨۹ «محمد – ح» که متوجه می شود اهداف و کارهایش توسط بهاییان شناخته شده است پس از مدتی غیبت با نام مستعار جدید «محمد عونی» بار دیگر سعی می کند تحت عنوان «علاقه مند به بهاییت» به مجامع بهایی راه یابد ولی این دفعه بهاییان گمراه نمی شوند و با شناسایی وی از حضورش در جلسات بهایی جلوگیری بعمل میاورند که همین برخورد موجب می شود که فرد مزبور به روش دیگری متوسل شود و آن تهدید غیربهاییان به قطع رابطه با بهاییان بود از طرف دیگر طی دو سال اخیر، وی همواره شهروندان بهایی گرگان و دوستان غیربهایی آنها را زیر نظر داشته و بی محابا درموارد عدیده با تعقیب ایشان به شناسایی محل جلسات مذهبی بهایی پی برده و در یک مورد هم گزارشی به پلیس ۱۱۰ برای برهم زدن جلسه مزبور داده است. (بعضی از شهروندان بهایی گرگان براین باورند که گفته دادستان گرگان پیرامون دو سال تحت نظر داشتن بهاییان اشاره به همین فعالیت «محمد – ح» می باشد). نکته قابل توجه اینجاست که کلیه بهاییان و مسلمانان بازداشت شده در گرگان هر کدام به نوعی با شخص مذکور آشنایی یا در ارتباط بوده اند در ضمن پیش از دستگیریهای اخیر، یک فرد غیربهایی دیگر هم به نام «الف – ف» که با چند نفر از شهروندان بهایی رابطه دوستانه داشته در اوایل مهرماه بازداشت شده است که پس از یک روز بازداشت از نامبرده تعهد گرفته می شود که دوستی اش را با بهاییان قطع کند. نکته اینجاست این فرد فقط رابطه دوستانه داشته و هیچ ارتباط تبلیغی بین این فرد با دوستان بهایی اش برقرار نبوده و چنین دلیل برای دستگیری فردی غیربهایی رویه ای غیرمعمول می باشد و از طرف دیگر از دوستی وی با افراد بهایی فقط «محمد – ح » اطلاع داشته است.
هر چند نمی توان نقش «محمد – ح» را در دستگیریهای اخیر شهروندان بهایی و غیربهایی گرگان نادیده گرفت ولی به نظر نمیاید این تنها دلیل موجه برای این واقعه باشد بلکه عوامل مهم دیگری از جمله دشمنی عمیق و تاریخی حاکمیت اسلامی ایران با دین بهایی و پیروانش از جمله عوامل مهم چنین برخوردی می باشند.

Advertisements
این نوشته در Uncategorized ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s